Tekoäly mainonnassa: Milloin yritysten pitäisi paljastaa tekoälyn käyttö brändimarkkinoinnissaan

YouGov selvitti 17 maan tutkimuksessa, pitäisikö markkinoijien kertoa, että he ovat käyttäneet teköälyä brändimarkkinoinnissaan.

Tekoälyn käyttöön markkinoinnissa suopeasti suhtautuvien vastaajien mielestä markkinoijien pitäisi kuitenkin paljastaa, mikäli tekoälyä on käytetty markkinoinnissa. Viidestä osa-alueesta etenkin tekoälyllä luotujen brändilähettiläiden luominen (todellisten julkkishahmojen sijaan) ja tekoälyllä luotujen tai muokattujen kuvien luominen pitäisi paljastaa.

Tuloksissa on jonkin verran myös maakohtaisia eroja. Kyselyyn vastanneista maista kuluttajat etenkin Australiassa, Espanjassa, Puolassa, Intiassa, Meksikossa, Indonesiassa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa ja Ranskassa pitävät todennäköisimmin tekoälyn käytön julkistamista mainonnassa tärkeänä.

Katso koko raportti täältä